Spoločnosť ISOTRA a.s. oslavuje 30 rokov
„Firma je ako živý organizmus,“ hovoria zakladatelia českej spoločnosti ISOTRA, ktorá už 30 rokov udáva krok v oblasti tienenia.
Keď pred tridsiatimi rokmi vznikla opavská spoločnosť ISOTRA, nemala väčšina Čechov o vonkajšom tienení ani poňatí a na interiérové žalúzie sa čakalo dva roky. Vtedy švagre Erich Stavař a Bohumír Blachut chytili príležitosť za pačesy. Z rodinnej firmy vyrástla spoločnosť, ktorá zamestnáva 630 ľudí, je držiteľom 7 patentov a 33 úžitkových vzorov a exportuje svoje výrobky, komponenty a technológie na výrobu do viac ako 43 krajín sveta. Za tri dekády svojej existencie predali viac ako 7 miliónov kusov výrobkov tieniacej techniky, z toho vonkajších žalúzií približne 1 milión kusov. O zložitých začiatkoch i ceste k úspechu sme sa rozprávali s Erichom Stavařom a Lýdiou Blachutovou, ktorá je tiež už od samého začiatku neoddeliteľnou súčasťou spoločnosti ISOTRA.
ISOTRA tento rok oslavuje 30 rokov na trhu. Čo považujete za svoje najväčšie úspechy?
Erich Stavař: Keď sa obzriem späť, vidím celý rad úspechov, ktorých si veľmi vážim. Najdôležitejšia bola predovšetkým odvaha začať podnikať a založiť spoločnosť ISOTRA, ktorá nám rástla doslova pred očami. Začínali sme s montovaním tesnení do okien, a keď sme sa pustili do výroby žalúzií s retiazkovým ovládaním, obrat narástol zo 60 miliónov korún na 200 miliónov. Ďalším veľkým úspechom bolo obstaranie výrobného areálu v Opave na rozlohe 55 000 m2 s rozsiahlymi výrobnými priestormi. Portfólio našich výrobkov sa stále rozširovalo – začali sme vyrábať vonkajšie žalúzie a ďalšie exteriérové produkty, ako sú screenové rolety či markízy. Vystavali sme vlastnú lakovňu a založili pobočky nielen v Českej republike, ale aj v zahraničí. Expandovali sme do Nemecka či Poľska, ceníme si spojenie s e-shopom Labona.cz. Medzi úspechy ISOTRY patrí aj zmena spoločnosti na holdingovú štruktúru či nedávne rozšírenie výrobných priestorov v Bruntále, ktoré sa rozliehajú na ploche o veľkosti 7 000 m2.
Stáli ste pri zrode odboru tienenia v Českej republike a boli ste priamymi svedkami jeho rozkvetu. Ako sa vašimi očami počas tejto dlhej doby odbor tieniacej techniky premenil?
Erich Stavař: Odbor sa premenil až neuveriteľne. Predstavte si, že pred 30 rokmi boli dodacie lehoty na bežné interiérové žalúzie s ovládaním na šnúrku či tiahlo takmer dva roky! Táto „diera na trhu“ pre nás bola jasným signálom a výzvou začať v odbore podnikať. V prvej vlne sme teda vybudovali sieť zákazníkov na montáž týchto bežných interiérových žalúzií. Veľký boom priniesli výmeny zastaraných okien za moderné plastové, eurookná a AL okná. S tým súvisela montáž nových typov interiérových žalúzií – prišlo retiazkové ovládanie, objavili sa vertikálne žalúzie a textilné roletky. Ďalšie veľké zmeny potom priniesla výroba exteriérovej tieniacej techniky, najmä vonkajších žalúzií. Ide o najefektívnejší typ zatienenia, predovšetkým z hľadiska termoregulácie. Postupne sme začali vyvíjať aj screenové rolety, markízy... Tento celosvetový trend vlastne trvá doteraz rovnako ako vlna takzvaného „outdoor living“. Ľudia majú potrebu tráviť čo najviac času vonku v prírode, na terase. S tým súvisí aj rastúci dopyt po bioklimatických pergolách vrátane screenových roliet.
Spomínate si na prvý impulz, ktorý viedol k vzniku firmy? Mali ste z podnikania obavy, alebo ste do neho šli takpovediac „po hlave“?
Erich Stavař: Písali sa rané 90. roky a v Českej republike bolo konečne umožnené súkromné podnikanie. Hľadali sme preto so švagrom vhodnú príležitosť rozbehnúť vlastný biznis. Ako veľmi perspektívne sa nám javilo tesnenie do okien, kedy moderné silikónové tesnenie do drážky nahrádzalo zastaraný Oknotěs. Keď sme montovali tesnenie do okien v bytoch a v domoch, pýtali sa nás zákazníci: „A žalúzie robíte tiež?“ V tom čase ešte exteriérové žalúzie ani neboli na trhu a na tie interiérové bola čakacia doba až dva roky. Myšlienka na vznik firmy bola razom na svete. Pretože sme robili nielen montáž tesnení do okien, ale aj veľkoobchod s tesnením, pomenovali sme spoločnosť ISOTRA. Jednalo sa o zloženinu dvoch skratiek: ISO ako „izolácia“ a TRA ako „trade“.
Lýdie Blachutová: Dodnes máme schovanú kupónovú knižku z ČS, ktorú manžel „predal“ za 12 000 korún. Takto finančne vybavený sa pustil do podnikania. (smiech)
Firma teda vznikla ako rodinné podnikanie. Aké sú výhody a úskalia rodinnej firmy?
Lýdie Blachutová: Veľakrát je ťažké to rozdeliť. Je to stále ako jedna spojená nádoba. Firma je stále s vami ako tieň. Urobíte krok dopredu - a ona je s vami. Urobíte krok dozadu - a ona je zasa s vami. Nikam neutečiete…. (smiech) Ten pocit zodpovednosti, ktorý vás po celý čas sprevádza, sa dá len ťažko vyjadriť slovami. Skôr ho človek cíti vo vnútri seba. Pripadáte si ako súčasť niečoho veľkého. Ako niečo, čo ste vytvorili len vy v tomto živote a s danými možnosťami. Výhodou je, že nie sme sami. Máme rodinu, o ktorú sa môžeme oprieť, vzájomne si poradiť a pomôcť. Vieme sa tiež pohladiť, ujednotiť si smer, dohodnúť sa na ďalších krokoch. Podeliť sa o know-how. A ťahať spoločne „káru ďalej“. Rodinné zázemie je v súkromnom podnikaní jedna z najdôležitejších vecí. O tom som presvedčená.
Ako by ste stručne vystihli prvú, druhú a tretiu dekádu spoločnosti?
Erich Stavař: Prvá dekáda by sa dala stručne vystihnúť takto: začatie podnikania, vývoj a výroba interiérových žalúzií a tieniacej techniky, zriadenie vlastného vývojového oddelenia, nástrojárne a lisovne plastov a kovov, začatie výroby komponentov, nákup nehnuteľností Chuchelná, Rohov. Druhá dekáda sa niesla v znamení začatia vývoja a výroby vonkajších žalúzií, vonkajších roliet, výroby komponentov pre vonkajšie žalúzie, ale aj výroby CNC riadených profilovacích tratí, obstarania výrobného areálu v Opave. A tretia dekáda? V nej došlo k výstavbe vlastnej práškovacej lakovne, pustili sme sa do výroby a vývoja ďalších typov exteriérovej tieniacej techniky – markízy, screenové rolety, bioklimatické pergoly.
Zažili ste vo svojom podnikaní aj krušné okamihy?
Erich Stavař: Nič v živote nie je zadarmo. Ak chcete podnikať poctivo, je prijateľná iba jedna cesta. A to tvrdá práca, odvaha a odhodlanie, jasný cieľ. Vytýčiť si jasný cieľ a povedať si: Kam chcem dôjsť? Čo chcem dosiahnuť? Čo musím urobiť pre to, aby som toho dosiahol? K tomu potrebujete tím lojálnych a schopných ľudí, na ktorých sa môžete spoľahnúť a ktorí vám dokážu pomôcť. Náročnejšie chvíľky môžu nastať, keď niektorý tím nevidí rovnaký cieľ, ba dokonca vidí cieľ iný. Tu potom veľmi záleží na vzájomnej komunikácii a hľadaní kompromisu. Na vzťahoch. Keď sa ale podarí nájsť spoločnú cestu, je to veľké uspokojenie a pocit dobrej práce. A tiež poučenie do budúcnosti.
Lýdie Blachutová: Zažili sme aj krušné chvíle, kedy vplyvom výkyvu trhu v rokoch 1997 – 1998 došlo k takmer okamžitému poklesu objednávok o viac ako 30 %. Rovnako sa nás dotkla finančná kríza v rokoch 2008–2012.
Stali sa pre vás tieto ťažké obdobia príležitosťou na poučenie do budúcnosti?
Lýdie Blachutová: Áno, tieto skúsenosti sa pre nás stali významným zdrojom poučenia, kedy sme začali veľmi citlivo sledovať makroekonomické prostredie a predikovať možný ďalší vývoj trhu. Zároveň sme začali vytvárať rezervy pre prípadné situácie podobného charakteru.
U mnohých firiem vyvolala krízu aj covidová situácia. Ako sa podpísala na vašom podnikaní, či už v pozitívnom alebo negatívnom slova zmysle?
Erich Stavař: V covidovej dobe, hneď na začiatku, sme urobili rad úsporných opatrení, a to ako na úrovni organizačnej, tak na úrovni finančnej. Snažili sme sa pripraviť na niekoľko možných scenárov. Musím konštatovať, že naše kroky sa stretli s podporou a pochopením našich zamestnancov. V priebehu protipandemických opatrení sme sa snažili za každú cenu udržať výrobu a dodávať tovar našim zákazníkom aj napriek tomu, že sme mali desiatky zamestnancov najmä na OČR a nemocenských. Neprerušenie výroby bolo našimi zákazníkmi vnímané veľmi pozitívne.
Lýdie Blachutová: Skutočnosť, že ľudia trávili veľkú časť roka doma, ich viedlo k investíciám do vybavenia domov a bytov. Pre nás to znamenalo nárast objednávok od našich zákazníkov. Krízová situácia nám nekompromisne ukázala rezervy v organizácii procesov vo firme a zároveň načrtla možnosti a perspektívy ďalšieho rozvoja.
Ako sa za 30 rokov premenili vaši zákazníci? Menia sa ich nároky či preferencie?
Lýdie Blachutová: Za posledných 30 rokov došlo k významným zmenám. Keď sme začínali, zákazníci nemali takmer žiadne informácie. Neexistoval internet, mobilné telefóny, novinky sa zisťovali iba na veľtrhoch a maximálne z reklamných letákov. V priebehu 30 rokov sa stal zákazník oveľa viac náročným a informovaným o produktoch a službách, ktoré sú ponúkané na trhu. Došlo tiež k zásadným zmenám v preferenciách od interiérovej tieniacej techniky k exteriérovej tieniacej technike. V súčasnej dobe rastie potreba byť čo najviac vonku v prírode, na terase – a preto sme zahájili výrobu bioklimatických pergol ARTOSI.
Od roku 1998 exportujete svoje výrobky do zahraničia. Do koľkých krajín v súčasnosti vyvážate a ktorý zahraničný trh má pre vás najväčší potenciál?
Erich Stavař: V súčasnej dobe exportujeme svoje výrobky, komponenty a technológie na výrobu do viac ako 43 krajín sveta. Medzi naše kľúčové trhy patria: Nemecko, Rakúsko, Slovensko, Poľsko, Francúzsko a Švajčiarsko. Pretože sme si vedomí obrovského potenciálu nemeckého trhu, zriadili sme tu našu obchodnú firmu ISOTRA Jalousien GmbH. Týmto krokom sa chceme prispôsobiť náročnému nemeckému trhu a zaistiť čo najlepší servis pre našich zákazníkov. V Poľsku sme založili výrobnú firmu ISOTRA Polska Sp. z o.o. s cieľom prispôsobiť sa cenovej hladine poľského trhu a jeho trhovým zvyklostiam.
Líšia sa zákazníci z rôznych krajín?
Erich Stavař: Každý trh má svoje špecifiká a zákazníci tak majú iné preferencie a nároky. Napríklad zákazníci z Nemecka alebo Švajčiarska sú veľmi nároční na kvalitu a detail. Zďaleka najnáročnejší zákazníci sú z Japonska, čo môže v niektorých prípadoch byť až kontraproduktívne.
Sú Česi v niečom špecifickí?
Erich Stavař: Českí zákazníci sú stále náročnejší, najmä čo sa týka požiadaviek na krátke dodacie lehoty.
Máte predstavu, koľko výrobkov ste za uplynulých 30 rokov už predali? O aký typ bol najväčší záujem?
Erich Stavař: Odhadom sa dá povedať, že sme predali viac ako 7 miliónov kusov výrobkov tieniacej techniky, z toho vonkajších žalúzií cca 1 milión kusov. Na začiatkoch podnikania to boli interiérové žalúzie, teraz vonkajšie žalúzie.
Začínali ste vo dvojici. Koľko má v súčasnosti firma zamestnancov?
Erich Stavař: V súčasnej dobe zamestnávame približne 630 zamestnancov, vrátane agentúrnych.
Vaše podnikanie vyžaduje množstvo investícií. Aké vysoké investície ste museli za uplynulých 30 rokov vynaložiť a do čoho najviac investujete?
Erich Stavař: Investície za uplynulé obdobie boli v stovkách miliónov korún. Prevažne išlo o investície do technológií výroby a výrobných priestorov.
Aké investície plánujete do budúcnosti?
Erich Stavař: V najbližšej dobe plánujeme investovať prostriedky do výrobného závodu v Bruntále a pracujeme na vybavení stavebného povolenia na začatie stavieb v Opave.
Ste významnými inovátormi, ktorí stále prichádzajú s novými riešeniami. Koľko patentov ste za 30 rokov získali?
Erich Stavař: Sme držiteľmi 7 patentov a 33 úžitkových vzorov.
Prezradíte, na čom s vývojovým tímom teraz pracujete?
Lýdie Blachutová: V súčasnej dobe sa zameriavame na automatizáciu vo výrobe, robotiku a ďalšie projekty, o ktorých by sme zatiaľ neradi hovorili.
Tieniaca technika úzko súvisí s energetickou úsporou. Aká je pre vás dôležitá problematika životného prostredia?
Lýdie Blachutová: Problematika životného prostredia je pre nás veľmi významná, sme držiteľmi certifikátu ISO 14001:01, v rámci ktorého sú špecifikované požiadavky na systém environmentálneho manažmentu. Tieniaca technika, a najmä exteriérová tieniaca technika, veľmi úzko súvisí s energetickými úsporami budov a domov, a to ako v letnom, tak aj v zimnom období. V letnom období významne chránia interiéry budov pred prehrievaním a nutnosťou používať nákladné klimatizačné jednotky. V zimnom období zabraňuje zbytočnému úniku tepla a vyžarovaniu z interiéru do vonkajšieho prostredia.
Patríte medzi najúspešnejšie opavské firmy. Aký máte vzťah k Moravskosliezskému regiónu?
Erich Stavař: Sme tu doma. Poznáme mentalitu tunajších ľudí a ich zvyky. V našom regióne sú ľudia veľmi pracovití a spoľahliví. Vieme, že sa o nich môžeme oprieť. Z našich prvých 30 zamestnancov pracuje u nás doteraz 6 z nich. Toto svedčí o mnohom. Pri práci s ľuďmi platí staré české príslovie: „Ako sa do lesa volá, tak sa z lesa ozýva.“ Snažíme sa celých 30 rokov o to, aby ozvena, ktoré sa nám dostáva, bola vľúdna, úctivá a priateľská. A máme veľkú radosť z každej pochvaly, ktorá k nám ozvenou znie. Keď prídem do krčmy a miestni ľudia ma pozývajú „na panáka“ alebo mi ho rovno kúpia, je to na dedine veľké ocenenie. (smiech)
Ste známi svojim kladným vzťahom k športu aj k charite. Aké organizácie či projekty podporujete?
Erich Stavař: Podporujeme Sliezsky futbalový klub Opava a Basketbalový klub Opava. Stali sme sa tiež jedným z hlavných partnerov extraligového hokejového klubu Rytíři Kladno. Spolupráca s Jaromírom Jágrom nás teší. Vážime si ľudí, ktorí vo svojom živote niečo dokázali, konajú srdcom a nemajú na mysli len svoj vlastný prospech, ale chcú podporovať ostatných. Tvrdá práca Jaromíra Jágra a jeho dosiahnuté úspechy hovoria za všetko a navyše sa chová úplne ľudsky a to je pre nás kľúčové. V rámci AHL máme aj svoj hokejový tím HC ISOTRA a v rámci amatérskej kolkovej ligy máme ISOTRA tím. Organizujeme aj medzinárodný amatérsky tenisový turnaj.
Lýdie Blachutová: Pokiaľ ide o charitatívne akcie, podporujeme najmä ťažko chorých ľudí a handicapované deti. Zdravotne postihnutým pomáhame aj čo sa týka tieniacej techniky.
Aké sú vaše vyhliadky do ďalších rokov? Čo je cieľom na rok 2022 a aké sú dlhodobé ciele spoločnosti?
Erich Stavař: Samozrejme je pred nami rad nových cieľov, v podnikaní sa nemožno nikdy zastaviť. V súčasnej dobe investujeme do obstarania a rozvoja nových výrobných priestorov v Bruntále s rozlohou väčšou ako 7 000 m2. Tieto priestory budú primárne slúžiť na rozšírenie výroby bioklimatických pergol ARTOSI. Reagujeme týmto na zmenu životného štýlu, keď chcú ľudia tráviť oveľa viac času so svojou rodinou a priateľmi vo vonkajších priestoroch a uprednostňujú tzv. outdoor living. V rámci výrobného závodu v Bruntále realizujeme inštaláciu kompletnej technológie na výrobu bioklimatických pergol, vrátane logistických tokov a skladovacích kapacít. Našim cieľom je výrobu optimalizovať, automatizovať a umožniť tak výrazné navýšenie výrobných kapacít.
Lýdie Blachutová: Z dôvodu rozvoja trhu bioklimatických pergol pripravujeme ďalšiu modifikáciu pergoly ARTOSI – bočné zasklenie pergoly a technologické inovácie. Vzhľadom na rastúci dopyt pripravujeme výrobu krytého garážového státia, kedy využijeme existujúce prevedenie pergoly s úpravou strešnej konštrukcie. Dlhodobým cieľom je zvýšenie trhového podielu na kľúčových exportných trhoch a rozvoj partnerskej siete v Českej republike.
Neustále vyvíjate a hľadáte nové technické riešenia... Viete si predstaviť, kam sa bude posúvať v budúcnosti tieniaca technika?
Erich Stavař: Naďalej bude pokračovať trend exteriérovej tieniacej techniky a outdoor living. S tým súvisí celosvetový rast trhu pre vonkajšie žalúzie, screenové rolety, bioklimatické pergoly. Štandardným riešením sa stanú „inteligentné systémy ovládania a riadenia nielen tieniacej techniky“ a to pre administratívne budovy, komerčné stavby a rodinné domy.
Ako oslávite 30. výročie spoločnosti?
Lýdie Blachutová: V priebehu roka plánujeme celý rad marketingových aj PR aktivít a spoločenských akcií. Medzi najvýznamnejšie patrí stretnutie s našimi zamestnancami a stretnutie s našimi obchodnými partnermi. V rámci týchto stretnutí by sme chceli dôstojne a tiež „búrlivo“ osláviť 30 rokov spoločnosti ISOTRA.
Čo by ste firme popriali do ďalších rokov?
Lýdie Blachutová: Pretože firma je ako živý organizmus, tak veľa zdravia, šťastia pri rozhodovaní, pevnú ruku pri realizácii, veľa trpezlivosti v obchodovaní, more nápadov vo vývoji, neutíchajúci elán vo výrobe a kvitnúcu spoluprácu naprieč všetkými oddeleniami – vrátane našich zákazníkov. To všetko pretkané optimizmom, vzájomným rešpektom a priateľskou atmosférou. Nech sa z našich zákazníkov stále viac stávajú naši priatelia.
Aké je vaše motto pre podnikanie aj pre život?
Lýdie Blachutová: Pre podnikanie? Vedieť, kam chcem ísť, čo chcem dosiahnuť a urobiť všetko pre to tak, ako najlepšie dokážeme. A pre život? Otočiť sa za sebou a môcť si povedať: „Áno, bolo to rýchle a divoké, prekvapujúce a často náročné, ale aj radostné a láskyplné. Áno, zvládla som to a stálo to za to! Ďakujem za čas, ktorý mi bol daný.“